Het verkeersdebat is achter de rug en de uitkomst is helder. Culemborg gaat op de schop en de auto krijgt ruim baan. Vooral het autoverkeer van Parijsch naar de binnenstad krijgt meer mogelijkheden. Een teleurstellende keuze van de coalitie.

De belangrijkste uitkomsten van het debat op een rij:

  • De Vianense Poort blijft open voor auto’s en langzaam verkeer (dus fietsknelpunt blijft!)
  • De autoblocker in de Prijsseweg gaat weg (dus meer autoverkeer van Parijsch naar de binnenstad en door de Vianense Poort!)
  • Twee fietspaadjes tussen Goilberdingen en Parijsch (waaronder de Eemweg) worden omgebouwd zodat de auto er ook door kan (dus meer autoverkeer op de Eemweg, waar nu stoepen en aanpassingen moeten komen om het veilig te houden).
  • Er komt een extra fietsroute van West naar Oost Culemborg. (waar en hoe is nog onbekend).

De enige zegen van het debat is dat de fiets vaak genoemd is. En daar zullen we de verkeerswethouder vaak aan herinneren. We willen namelijk allemaal veilige fietspaden. Laten we dat dan ook maar snel doen.

Ik verbaas me over de positie van de PvdA. Terwijl de achterban duidelijk een andere koers vroeg, heeft de partij zich in de raad opgesteld als Partij van de Auto. En al is dat misschien wat overdreven, het feit blijft dat de PvdA samen met de SP en GroenLinks de Vianense Poort had kunnen afsluiten voor autoverkeer. Duidelijk een gemiste kans.

GroenLinks bleek de enige partij die pleitte voor het stimuleren van het fietsverkeer middels verkeersmaatregelen en een fietspromotieplan (naar een voorbeeld uit Ede). De kiezer die gaat voor Culemborg als échte fietstad weet bij welke partij hij of zij terecht kan in 2010!

(verschenen als weblog in http://vincentbuitenhuis.web-log.nl/)