Het bestemmingsplan spoorzone legt vast wat er gebouwd mag worden aan de westzijde en oostzijde van het spoor bij het station: een supermarkt, horeca, grootschalige detailhandel en maximaal zes winkels. GroenLinks heeft vier jaar geleden vóór de herinrichtingsplannen van het stationsgebied gestemd.  We waren toen tegen de geplande uitbreiding van 200 m2 naar 600 m2 winkelruimte (zes winkels), maar we waren voor de plannen in hun geheel. Dat zijn we nog steeds. Woensdag 10 juni 2015 heeft de GroenLinksfractie daarom vóór het bestemmingsplan gestemd.

Met dit bestemmingsplan wordt mogelijk de westkant van het station flink op te knappen. Alle verpauperde bedrijfsgebouwen worden door de projectontwikkelaar gesloopt, zo is de afspraak.

Met dit bestemmingsplan wordt het autoverkeer geconcentreerd aan de westzijde van het station en is er aan de oostzijde meer ruimte voor fiets en bus. Er is nu een tekort aan gratis fietsparkeerplaatsen aan de oostzijde. Dit ruimtetekort kan nu opgelost worden.

Natuurlijk: winkels bij het station concurreren met winkels elders in de stad. Bijbouwen lijkt dus niet logisch. Maar de grootste concurrent voor winkeliers, dat zijn we als inwoners zelf.  Ons koopgedrag verandert enorm en snel. Door het internet. De komende jaren komt dertig procent van de (non food) winkels leeg te staan, aldus een hoogleraar die vorige week door het CDA was uitgenodigd voor een lezing. Om daar de conclusie aan te verbinden dat winkels bijbouwen de doodsteek is voor de binnenstad.

Groenlinks denkt niet dat een supermarkt en de extra winkels die nu bij het station gebouwd kunnen worden doorslaggevend zullen zijn voor de levendigheid van binnenstad. We zullen hoe dan ook alles op alles moeten zetten om de binnenstad levendig  te houden en of levendiger te maken.



Kortom. Lelijke bebouwing aan de westkant weg. Meer ruimte voor auto’s aan de westkant en voor fietsers aan de oostkant, inclusief parkeerruimte. Meer gemak en comfort voor de treinreiziger, ook van buiten de stad. Genoeg redenen voor GroenLinks om voor het bestemmingsplan te blijven stemmen.