Blog van Claire Vaessen over bezuinigen op het terugplaatsen van fietsenrekken en gastvrijheid voor de toeristen die Culemborg bezoeken. Klik op 'Lees meer' voor de volledige blog.
Waar heeft de toerist die onze historische binnenstad gaat bekijken behoefte aan? Een tasje met opdruk van ‘Culemborg Klopt!’? Of een rek op het marktplein waar hij zijn fiets kwijt kan? Terwijl de gemeente een paar duizend euro bezuinigt draaien toeristen en Culemborgers zelf op voor schade aan omgewaaide fietsen.
Voor Culemborg Bijvoorbeeld zijn de fietsenrekken weggehaald. Begrijpelijk. Voor de veiligheid moeten die obstakels tijdens zo’n evenement weg. En voor Culemborg Blues moeten ze ook weer verwijderd worden. In de zes weken daartussen plaatst de gemeente de rekken niet terug. Want dat kost 32 arbeidsuren. En als je wilt bezuinigen moet je op de kleintjes letten.
De merchandise om de slogan ‘Culemborg Klopt!’ te promoten daarentegen kost jaarlijks €11.000 plus nog wat indirecte kosten. Een voorstel om dat budget te schrappenen werd in juli door de coalitie tegengehouden. Bij promotiemateriaal moet je denken aan tasjes of bierviltjes met het Culemborg Klopt!-logo erop. Is er serieus iemand die denkt dat er door het weggeven van prullaria meer toeristen naar Culemborg komen?
CLMBRG valt trouwens ook onder promotiemateriaal. Dat is ontegenzeglijk een leuk en informatief toeristisch magazine. Zeker weten dat het bezoekers (als ze al niet alles in hun smartphone hebben staan) de weg wijst. Maar ondernemers die aan toeristen verdienen kunnen dat prima zelf financieren.
Met fietsenrekken is dat anders. De openbare buitenruimte is een echte gemeentelijke taak. Toeristen hebben meer aan een fatsoenlijke plek om hun fiets te stallen dan aan een suf tasje dat - eenmaal thuis - in de vuilnisbak belandt. En voor die gastvrijheid, daar is toeristenbelasting nou voor bedoeld.