Wat is nut en noodzaak van het openen van de dwarsverbindingen? Die vraag is veel gesteld door bewoners van Goilberdingen en Parijsch die niet blij zijn met het extra autoverkeer door hun straten. De collegepartijen hebben steeds slechter antwoord op de vraag waarom daar op dit moment € 830.000 voor moet worden vrijgemaakt. CDA en D66 lijken een beetje terug te krabbelen. De VVD is nog steeds vierkant voor. GroenLinks is altijd duidelijk geweest: de dwarsverbindingen zijn alleen voor fietsers en voetgangers.
Donderdag 14 maart presenteerde het College de concrete maatregelen die nodig zijn om de dwarsverbindingen tussen Goilberdingen en Parijsch open te stellen voor autoverkeer. Op twee plekken zullen auto’s het Bouwlustpad gaan oversteken. Volgens wethouder Stegeman ging het nu niet meer over de vraag óf de dwarsverbindingen open gaan, maar meer over de vraag hóe ze opengaan. Bij het bestemmingsplan Culemborg-West was het besluit tot openstelling immers al gevallen. Curieus, want tijdens de behandeling van dat bestemmingsplan wilden de meeste partijen (collegepartijen én SP en CU) het inhoudelijke debat over de dwarsverbindingen niet voeren. Er is in de raad nauwelijks serieus gedebatteerd over de vraag waaróm de dwarsverbindingen zo nodig open moeten: welk probleem wordt hier eigenlijk mee opgelost? Terwijl dat de prangende vraag is waar de mensen die bezwaar hebben mee zitten. De VVD stelt dat bewoners van Parijsch zich niet bij de stad voelen horen en dat daarom de verbindingen open moeten. De winst per auto naar de binnenstad is slechts een paar minuten en met de fiets ben je er net zo snel. Dus dat argument is niet sterk. Wethouder Stegeman zegt dat de reden voor de opening is dat mensen gemakkelijker met de auto van Parijsch naar Goilberdingen kunnen en vice versa. Maar hoeveel mensen gaan er per auto een paar honderd meter rijden? En moet je dat willen stimuleren? Harry van Alphen van D66 zei donderdag dat de verbindingen open moesten vanwege de te verwachten congestie op de N320 en de Wethouder Schoutenweg. Tegelijkertijd zei hij dat deze reden eigenlijk was weggevallen door aanpassingen aan deze wegen. Dit argument houdt dus ook geen stand.
De werkelijkheid is dat veel automobilisten de Prijsseweg zullen gaan gebruiken als sluiproute naar de A2. De prijs hiervoor zal worden betaald door de mensen in Goilberdingen die meer gemotoriseerd verkeer voor hun deur krijgen en dus meer geluidsoverlast. Bovendien wordt een groene ader en een veilige fiets- en looproute doorsneden door auto's: een belangrijke route voor schoolverkeer. De situatie rond de Oranje Nassauschool en de scholen langs de Prijsseweg wordt ook niet veiliger. Kortom, een hoge prijs voor een paar minuten tijdwinst.
En dan hebben we het nog niet gehad over het geld. De minimumvariant kost volgens de wethouder geen € 700.000 (het budget dat de raad ter beschikking heeft gesteld), maar € 830.000. Dat geld gaat vooral zitten in de benodigde verkeersdoseerinstallatie op de Prijsseweg. Dit is weliswaar een eenmalige uitgave, maar welke Culemborger snapt nog dat straks het zwembad en de kinderboerderij dicht moeten, terwijl er hoge kosten worden gemaakt voor een paar stukjes asfalt? D66 en CDA lijken nu ook door te krijgen dat dit een moeilijk verhaal is en zoeken naar mogelijkheden om onder de afspraken met de VVD uit te komen. D66 zit daarbij nog in het moeilijkste parket, want tegenstemmen beschadigt ook de eigen wethouder.
Maar met verkiezingen over een jaar en ingrijpende bezuinigingen in het vooruitzicht, is vóór stemmen politieke zelfmoord en dus eigenlijk geen optie. De raad wil 28 maart een debat voeren. Hopelijk wordt dan eindelijk een afweging in het algemene belang gemaakt.
Het standpunt van GroenLinks is duidelijk. Waarom wij het maken van extra dwarsverbindingen voor de auto niet zinvol vinden lieten we al tijdens de verkiezingscampagne in 2010 zien in onderstaand filmpje.