Wanneer we wonen en werken op fietsafstand óf dicht bij bus- en treinstations, laten we de auto makkelijker staan. Ook daarom zet GroenLinks vol in op een grote gebiedsontwikkeling bij het station als creatief woon-werk kwartier, de beste fietspaden met een fietsbrug over de Lek en beter openbaar vervoer in de stad, de regio Rivierenland en nauw aangesloten op Utrecht en ’s-Hertogenbosch.

De stad wordt een plek van inwoners. We houden de auto zo veel als mogelijk aan de randen. Wat er rijdt wordt schoon, dus elektrisch of op waterstof. De fietsvriendelijke stad en zeker ook in het centrum is het nieuwe vertrekpunt. Met een fijnmazig fietsnetwerk en voldoende fietsenstallingen.

Onze plannen:

  • Een fijne centrale fietsroute tussen Parijsch, centrum en Voorkoop: de rode loper gaat uit! Deze loopt vanaf de Prijsseweg via de Jan van Riebeeckstraat door de Vianense poort naar de Prijssestraat, Zandstraat tot en met de Weidsteeg. Het tweede deel van de Zandstraat tot aan Prijssestraat-Boerenstraat wordt bestemmingsverkeer. Zo ontstaat er een fietsverbinding die zorgt voor rust in het centrum en ruimte voor groen en ontmoeten voor bewoners en bezoekers.
     
  • De Vianense poort blijft open voor fietsers, voetgangers, scootmobielen en hulpdiensten. De bestrating op deze route wordt herkenbaar (rood) ingericht, zodat het ook daadwerkelijk veilig is voor langzaam verkeer.
     
  • De maximale snelheid wordt voor al het verkeer en door de hele stad 30 kilometer per uur. Alleen waar de snelheid en intensiteit van autoverkeer laag genoeg is, kan verkeer veilig worden gemengd. Er komen op drukke routes dan ook meer losse fietspaden bijvoorbeeld langs de Otto van Reesweg. Nieuwe fietspaden worden standaard rood.
     
  • Voetgangers verplaatsen zich veilig op brede stoepen. Dit draagt gelijk bij aan de toegankelijkheid voor mensen met een scootmobiel of kinderwagen. Prioriteit krijgt het doortrekken van het voetpad langs de Prijsseweg richting de binnenstad.
     
  • Bewoners met weinig geld helpen we met betaalbare deelauto’s of deelfietsen in de wijk, behoud van bijzondere bijstand voor reiskosten, door het lokaal aanbieden van gratis fietsreparaties en geruimde fietsen worden beschikbaar gesteld. Initiatieven als Klaartje zijn super voor de oudere bewoners in onze stad en ondersteunen we waar nodig en brengen we onder de aandacht.
     
  • Met regiogemeenten en de provincie lobbyen we richting Rijk voor een fietsbrug over de Lek tussen Culemborg en Houten, als onderdeel van de snelfietsroute’s-Hertogenbosch-Utrecht.
     
  • Bij het station willen we altijd voldoende fietsparkeerplaatsen. Gestald en bewaakt gratis 24 uur fietsparkeren aan de oostzijde van het station blijft, indien mogelijk komt dit ook aan de westzijde.
     
  • We zetten in op 6x per uur een trein richting Utrecht en 4x per uur richting ’s-Hertogenbosch, want de trein is zeker in de spits druk en de komende jaren komen er meer inwoners en dus treinreizigers bij. Een langere NS-dienstregeling in de nacht zou welkom zijn, ook voor jongeren en starters die gaan wonen in de Spoorzone en uitgaan in de grote steden.
     
  • Een bus door Culemborg en naar omliggende dorpen en steden vinden we belangrijk in onze stad voor mensen die graag kiezen voor het openbaar vervoer en daar (soms) ook afhankelijk van zijn.
     
  • De Ovonde bij de Tunnelweg gaat op de schop; de Spoorzone-ontwikkeling biedt die kans.
    Gemotoriseerd en langzaam verkeer op deze gevaarlijke locatie wordt gescheiden. Fietsers en voetgangers kunnen ongestoord naar het station door aanleg van een tunnel of fly-over.

     
  • Dijken worden nog wandel- en fietsvriendelijker, door herkenbare markering, veilige passeerruimte, en drempels. De motorloze zondag op de dijken wordt ingevoerd.
     
  • De locatie Weidsteeg-Oostersingel-Dr. Hockesingel-Zandstraat vraagt om een gebiedsontwikkeling waar wonen, groen en mobiliteit samen wordt aangepakt. Het vervallen gebouw bij de rotonde op de Dr. Hockesingel maakt plaats voor een mooie entree.
     
  • In wijken komen deelfietsen en emissieloze deelauto’s. Bewoners kunnen de wens om deelmobiliteit te starten melden bij de gemeente. Die houdt overzicht en verbindt met aanbieders.
     
  • Met bewoners gaan we locaties in kaart brengen waar onnodig veel steen is en autoparkeerplekken plaats kunnen maken voor groenvakken, plantenbakken met bankjes en fietsparkeerplaatsen indien nodig.
     
  • Regels aan de laars lappend (brom)fietsen en autorijden is gevaarlijk, belemmert een optimale benutting van de wegen en is een ergernis van bewoners. De politie blijft regelmatig en op wisselende plekken controleren, flitsen en verbaliseren. Verkeersremmende maatregelen komen tot stand in overleg en samen met buurtbewoners.