We hebben dit in onze ogen zien misgaan bij de sloop van de Oranje Nassauschool waar we -achteraf- stengere regels hadden willen opstellen. Dan had het gebouw er nu mogelijk nog gestaan met betaalbaarder woningen erin. Bovendien is er naast materiele waarde ook sociale waarde, die van de buurt en de rol die een gebouw vervult in de omgeving.

Belangrijkste nu is: wat leren we hiervan? Wat is onze aanpak met toekomstige gebouwen (woningen, kantoorpanden e.a. gebouwen die de komende jaren gebouwd/herontwikkeld worden) in Culemborg om spijt achteraf te voorkomen.

Al heel concreet ligt voor de toekomst van het KWC-gebouw. Het college heeft ons onlangs een informatienotitie toegestuurd. GroenLinks Culemborg wil dit zorgvuldig bespreken en fractievoorzitter Tim de Kroon stelt daarom de volgende schriftelijke vragen:

1. We kunnen nu impact maken als gemeente als het gaat om circulariteit en schoolgebouwen; wat is de visie van het college op hoogwaardig hergebruik (niet zijnde recycling) van alle materialen van het KWC-gebouw? En hoe kijkt het schoolbestuur hier zelf naar?

2. In de informatienotitie staat dat er met name twee scenario's (vernieuwbouw en nieuwbouw) het komend half jaar worden onderzocht: wordt hierbij een milieukostenberekening gemaakt? Zo nee, wil het collega dit laten uitvoeren?

3. Wordt hiernaast ook een waarde scan van de aanwezige materialen in het huidige pand opgeleverd, zodat dit meegenomen kan worden bij de financiële afweging (naast andere aspecten) om straks tot een keuze te komen? Dit i.p.v. alleen te kijken hoe duurzaam en circulair een eventueel nieuw gebouw is.

4. De provincie Gelderland heeft ook ambities t.a.v. circulair bouwen en werkt daarin samen met Cleantech Regio: is er over dit onderwerp al contact met de provincie Gelderland? Misschien zijn er ook wel subsidiemogelijkheden en kennis op dit vlak beschikbaar. Zie: https://www.cleantechregio.nl/nieuws/1054-circulair-bouwen

5. Is de gemeente Culemborg op de hoogte van duurzame verbouwprogramma's van Platform 31 voor scholen? Hierin wordt ervaring opgedaan hoe het proces te versnellen van energietransitie én meer aandacht voor circulair inkopen en aanbesteden. Op hun site staan voorbeelden van duurzaam gerenoveerde en getransformeerde scholen binnen de duur van een zomervakantie: https://www.platform31.nl/thema-s/energietransitie/scholen.

6. Op welke wijze zoekt de gemeente Culemborg, eventueel in samenwerking met partners, verschillende (nieuwe) partijen en bedrijven op die circulariteit en hergebruik hoog in het vaandel hebben?

7. Ziet het college kans om in te zetten op Culemborg Circulair als essentieel uitgangspunt om nieuwe partijen en initiatieven die hier welk van willen maken naar onze stad toe te trekken?

8. Heeft de gemeente al een beleidskader t.a.v. circulariteit of circulair bouwen & ontwikkelen? Zo niet, is het college van plan dit op te pakken? Zo nee, dan overweegt GroenLinks een motie.

Het college zal binnen 28 dagen de vragen beantwoorden. Wij zijn benieuwd.