De raad heeft zich uitgesproken over voorstellen van de AVRI: blik bij glas of bij plastic & in welke mate willen we afval scheiden stimuleren? Een plan van aanpak is vastgesteld voor een nieuw gemeentelijk verkeer en vervoersplan, belangrijk zodat we de mobiliteit in Culemborg verbeteren. Enkele aandachtspunten voor de regionale ruimtelijke strategie zijn meegegeven aan het college. Tot slot is de raad gekomen tot een andere indeling van de begroting in lijn met het raadsprogramma.

Varianten AVRI
De raad heeft bij de uitbreiding van de ondergrondse containers een voorkeur voor blik bij glas. Wethouder Joost Reus brengt dit namens de gemeente Culemborg in bij de bestuursvergadering van de AVRI op 18 oktober, net als voorkeursvariant 3. Ook GroenLinks is hier voor. Hiermee wordt afval scheiden gestimuleerd en zijn mensen die goed scheiden goedkoper uit, maar zorgen we tegelijkertijd voor een geleidelijke overgang naar een nieuw inzamelingssysteem. GroenLinks en CDA, maar ook de fractie van de VVD hebben een oproep gedaan om een regeling te treffen voor inwoners die hun incontinentiemateriaal pas op zijn vroegst in het 3e kwartaal van 2019 gescheiden kunnen aanbieden. De wethouder heeft toegezegd om bij de AVRI te vragen of het mogelijk is dit bij de milieustraat in te leveren.   Regionale strategie In Rivierenland zijn er verschillende gemeenten waaronder Culemborg die werken aan een regionale strategie om zo overstijgende doelen op het gebied van groen, mobiliteit, toerisme en economie te bereiken, wat afzonderlijk niet zou lukken. GroenLinks is daar voor. Wel willen we dat er voldoende aandacht is voor de samenwerking met andere regio's en gemeenten, voor Culemborg zijn dat o.a. Houten en Utrecht, bijvoorbeeld als het gaat om snelfietsroutes. We juichen het idee van 'stations als poort' toe met bijbehorende faciliteiten o.a. voor- en natransport, P+R, aansluiting fietsroutes en horeca/ ontmoetingsfuncties. Of de inzet op duurzaamheid en groen voldoende gewaarborgd is vragen we ons af en dat blijven we kritisch volgen, net als de opbrengsten van deze strategie. GroenLinks heeft gevraagd om de fietsbrug over de Lek en extra ontsluiting vanaf de N320 explicieter te benoemen, nogmaals te kijken naar de regionale functie van het station in relatie tot de parkeervoorzieningen & om de binnenstad te ontlasten van auto's door aantrekkelijke logisitiek voor voetgangers en wandelaars.   Gemeentelijk verkeer en vervoersplan Wethouder Joost Reus heeft eerder aangegeven dat het nieuwe gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) niet alleen gaat om knelpunten aanpakken, maar ook om gedrag en mensen verleiden tot wandelen, gebruik van de fiets en duurzame vormen van vervoer. GroenLinks is daar groot voorstander van. Er wordt nu eerst gestart met een ronde van onderzoek naar de opgaven, trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de mobiliteit in Culemborg. In deze ronde zullen inwoners via een klankbordgroep om input worden gevraagd. GroenLinks zal er tijdens het gehele proces op letten dat het GVVP zich niet verengt tot de verkeersknelpunten die we allemaal kennen. Het gaat ook om een goede ruimtelijke inrichting om mobiliteit te voorkomen, het bieden van duurzame alternatieven en het op zo veilige en leefbare wijze begeleiden van het verkeer.   Opinierende nota mobiliteit De regio heeft een regionale mobiliteitsagenda opgesteld. GroenLinks dringt erop aan dat in het vervolg ook andere partijen dan de ondernemers en het bedrijfsleven beter worden betrokken. Het gaat dan om de inwoners, de Gelderse milieufederatie, het Gelders Landschap, etc. Daarnaast vind GroenLinks dat er teveel nadruk ligt op het verbreden van de snelwegen A15 en A2 en mag er voor Culemborg meer nadruk liggen op een snelfietsverbinding met Utrecht. Het oprichten van een regionaal mobiliteitsfonds steunen we in principe, omdat daarmee meer rijksgeld kan worden losgeweekt voor de regio. Maar Culemborg moet er wel zelf ook van kunnen profiteren.

Aanpassing begroting aan raadsprogramma GroenLinks steunt de plannen van het college om de planning en control documenten te laten aansluiten op de indeling van het raadsprogramma 'Ruimte voor de Stad'. Hierdoor is het voor inwoners en raadsleden beter inzichtelijk wat de financiële uitwerking is van de plannen uit het raadsprogramma. Dit maakt het tijdens de begrotingsbehandeling makkelijker om de link te zien tussen de ambities en de voortgang, evt. financiële consequenties en daarop toe te zien. De gemeenteraad heeft dit voorstel voor de nieuwe indeling aangenomen.