Veel inwoners hebben hun Culemborgse verkeersknelpunten aangegeven in een enquête. Er ligt een mooi overzicht én veel is herkenbaar. GroenLinks is ook positief over het betrekken van een divers gezelschap in een klankbordgroep om uiteindelijk dit najaar te komen tot een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan. GroenLinks-raadslid Mischa Peters heeft samen met SP en CvN een amendement ingediend om bewustwording en draagvlak onder Culemborgers te vergroten bij internationale duurzame ontwikkelingsprojecten: unaniem aangenomen! Het college gaat aan de slag met aanbevelingen om de werkwijze van CV Parijsch te verbeteren. Culemborg krijgt een visie op religieus cultureel erfgoed dankzij een aangenomen CDA-motie, met steun van GroenLinks.

Totstandkoming nieuw mobiliteitsplan
Een toekomstbestendig mobiliteitsplan gaat over meer dan van A naar B komen. GroenLinks vindt het daarom nog te vroeg om met concrete inrichtingsvoorstellen te komen. Eerst willen we goed bekijken wat er uit de stad is gekomen. Ook vinden we het nodig dat in beeld wordt gebracht: de verschillende mobliteitsbewegingen in Culemborg, óók van openbaar vervoer, de mobiliteitstrends en hoe de samenstelling van de Culemborgse bevolking zich ontwikkeld. Vervolgens kan er een concrete aanpak worden voorgesteld. We zouden het goed vinden als de aangegeven knelpunten straks langs een brede meetlat gelegd kunnen worden van o.a. leefbaarheid, milieu, duurzaamheid, gezondheid, toegankelijkheid en veiligheid. Náást bereikbaarheid.

GroenLinks wil in elk geval een nieuw mobiliteitsplan dat inzet op prettige routes voor fietsers én voetgangers. Dat kan prima in een compacte stad als Culemborg. Tijdens de presentatie is door onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV ook aangegeven dat dit als één van de belangrijkste verbeterpunten naar voren komt.

Raadslid Bas de Jong wil graag deelnemen aan de volgende stap: een georganiseerde werksessie door college én raad op maandagavond 24 juni.

Lokaal bijdragen aan internationale duurzame ontwikkeling

"Heel vaak hebben we het in de raad over uitdagingen die we in Culemborg tegenkomen: armoede, ongelijkheid, klimaatverandering. Dat gaat dan altijd over Culemborg. Maar veel van de uitdagingen die in Culemborg spelen zijn steeds meer verbonden met uitdagingen in andere delen van de wereld. Sterker, een heleboel van de uitdagingen die wij hier tegenkomen zijn op andere plekken in de wereld nog vele male schrijnender." - Mischa Peters, raadslid GroenLinks Culemborg

In Culemborg zijn er veel inwoners die oog hebben voor die plekken op de wereld waar het minder is goed dan hier én die daar iets aan willen doen. Als gemeente kunnen we zeker niet alles oplossen, maar wel een steentje bijdragen met het jaarlijkse budget van 25.000 euro, ook door dat als vliegwiel te gebruiken.

GroenLinks, SP en CvN hebben daarom met een amendement voorgesteld om de betrokkenheid van Culemborgers bij internationale duurzame ontwikkelingsprojecten, en de bekendheid van de projecten zelf, te vergroten. Ook willen de drie partijen het mogelijk maken om voor meer dan één jaar budget aan te vragen. Juist om die impact te hebben die nodig is. En na een aantal jaar willen we graag horen op welke manier de projecten gebruik maken van en/of een bijdrage leveren aan de sustainable development goals die de gemeente onderschrijft.

CV Parijsch
Na 23 jaar is de samenwerking van gemeente Culemborg met Mourik Groot-Ammers BV onder de loep genomen. GroenLinks is blij met de evaluatie omdat deze duidelijke aanbevelingen bevat, die het college allemaal overneemt en wil realiseren. Nog voor september zal de raad hierover worden geinformeerd. We hebben tegen een amendement van de VVD gestemd om het zogeheten 'implementatieplan' ter bespreking voor te leggen, aangezien de wethouder dit al toezegde.

Cultureel religieus erfgoed
De gemeente culemborg gaat samen met gebouweigenaren werken aan een toekomstvisie van haar cultureel religieus erfgoed. Een motie van het CDA hiertoe is aangenomen, met steun van GroenLinks. Een dergelijke visie biedt kans om aanspraak te maken op beschikbare gelden vanuit het Rijk én bij provinciale fondsen. Wethouder Monica Wichgers liet weten binnenkort al gesprekken te hebben met kerken om hier werk van te maken.