Trots! Met een bijna raadsbreed aangenomen motie op initiatief van GroenLinks & PvdA geeft Culemborg aan opvang te willen bieden aan 3 tot 5 alleenstaande vluchtelingenkinderen uit Griekenland.

Met de motie verklaart de raad:
- zich aan te sluiten bij het initiatief ‘Coalition of the Willing’ van Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children;
- een brief te sturen aan het kabinet om aan te dringen op opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de Griekse vluchtelingkampen; en
- in dezelfde brief richting het kabinet aan te geven dat de gemeente Culemborg bereid is om zich in te spannen om 3-5 van deze kinderen uit Griekse opvangkampen een veilige plek te bieden.

Dank aan alle mede-indieners van de motie: Culemborg Centraal, Culemborg van Nu, D66 & SP en steun van CDA & CU. En vooral ook dank aan de gevoelde steun vanuit de stad. Laten we hopen dat de landelijke regering een positief besluit neemt!

Hieronder de inbreng van GroenLinks-raadslid Conny de Laat: een veilige plek.
“In de Griekse vluchtelingkampen, op EU-grondgebied, speelt zich momenteel een humanitair vluchtelingendrama af. Overvolle kampen, zeer slechte voorzieningen, gevaarlijke situaties vanwege de frustratie van maandenlang opgesloten zitten. Dat geldt in het bijzonder voor zo’n 2500 alleenstaande kinderen & jongeren die door omstandigheden zonder ouders of naaste familie in de kampen verblijven. Een krachtig signaal richting het kabinet is nodig om alles in het werk te stellen deze situatie op te lossen. Volg het voorbeeld van landen als Frankrijk, Duitsland, Finland en Portugal en vang in Nederland 500 van deze alleenstaande kinderen op. De gemeenteraad van Culemborg kan hier en nu ook zelf zo’n krachtig signaal afgeven door zich bereid te tonen een aantal van deze alleenstaande kinderen (zo’n 3 à 5) een gastvrije plek te bieden.

Een veilige plek
Gaat dat dan niet ten koste van Nederlandse pleegkinderen? Die vraag werd mij gesteld. Terecht, want ook daar is de situatie schrijnend. Het antwoord luidt NEE. De opvang in Nederland van 500 vluchtelingenkinderen gaat niet ten koste van de opvang van Nederlandse kinderen. Alleenstaande vluchtelingenkinderen komen na aankomst in Nederland onder voogdij van NIDOS te staan en NIDOS richt zich alleen op deze groep vluchteling-kinderen en dus niet op Nederlandse kinderen. Het gaat hier dus om een groep kinderen, die uitsluitend vanuit een het NIDOS aan andere pleegouders worden gekoppeld en niet via de reguliere kanalen. Bovendien wordt niet ieder alleenstaand vluchtelingenkind in een pleeggezin geplaatst, maar in deze context gaat een uitleg daarover teveel in detail.

Een veilige plek
Moet Culemborg dan daaraan meebetalen? Ook hier luidt het antwoord NEE. NIDOS wordt gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid en heeft aangegeven binnen het eigen budget 500 vluchteling-kinderen uit Griekenland te kunnen opvangen. Als het kabinet daarvoor toestemming geeft, dan kunnen we als gemeentes met elkaar een stabiele situatie voor deze kinderen bieden. Is dat voldoende? NEE, maar is het een mooie bijdrage waartegen ik en de mede-ondertekenaars van deze motie volmondig JA zeggen.

Een veilige plek
Maar een gemeenteraad is toch voor lokale zaken? Gelezen op Facebook. Zeker waar, of beter gezegd: een gemeenteraad is er vóór haar inwoners. En het zijn juist die inwoners die ons vragen om iets te doen aan de schrijnende situatie van deze alleenstaande vluchteling-kinderen. Als indieners van deze motie willen we onze rol als volksvertegenwoordigers pakken en dat bezorgde geluid van deze inwoners helder laten horen, hier in de raadszaal. Niets doen terwijl zich elders binnen de EU een humanitaire crisis voltrekt waarbij kwetsbare kinderen zijn betrokken, vinden wij geen optie. Hoe meer gemeenteraden en ook hoe meer lokale afdelingen van politieke partijen zich uitspreken, hoe eerder de landelijke overheid gaat bewegen. Het is toch te zot voor woorden dat vele gemeenten opvang willen bieden aan deze kinderen, maar dat nu niet mogen van de landelijke overheid?

Steunt u ajb deze motie. En biedt een veilige plek voor in ieder geval een aantal van deze groep kwetsbare vluchteling-kinderen.”