GroenLinks wil de Stichting Zwembad Culemborg (SZC), die eigenaar is van zwembad De Waterlinie, de ruimte bieden om in elk geval voor de gemeentelijke begrotingsbehandeling in het najaar met een alternatief plan te komen. Dat alternatieve plan moet wat ons betreft realistisch & betaalbaar zijn, en ten minste voldoen aan de voorwaarde dat inwoners hier kunnen leren zwemmen. Ook maken we ons zorgen over de consequenties voor specifieke doelgroepen, waaronder ouderen en mensen met een beperking.

Zwembad de Waterlinie bestaat 3,5 jaar en heeft met forse financiële tegenvallers te maken. Sluiting dreigt en dat is ontzettend treurig voor álle betrokkenen: initiatiefnemers, verenigingen, werknemers en natuurlijk gebruikers. De gemeente Culemborg staat nu dus voor een keuze: behouden we een zwembad of niet, en wat hebben wij daar als samenleving voor over?

De politiek is destijds gewaarschuwd en die waarschuwing blijkt niet voor niets geweest. GroenLinks-fractievoorzitter Tim de Kroon heeft in de commissievergadering op 6 juni onder grote aanwezigheid van (watersport)verenigingen en (vertegenwoordiging van) gebruikers, benadrukt om dit vooral ook te erkennen.

Tijdens de vergadering waren er vijf insprekers en een volle publieke tribune. Hieruit blijkt duidelijk dat ook veel mensen in Culemborg het zwembad willen behouden.

GroenLinks heeft aan het college gevraagd:
- Welke kans zij ziet om met voorliggend raadsvoorstel (of een aanpassing van het raadsvoorstel) de komende maanden het stichtingsbestuur de ruimte te geven een haalbaar & betaalbaarder alternatief voor te stellen, dat evt. ook niet binnen alle bestaande kaders past? Het college wil deze mogelijkheid bieden, maar wil hier graag een uitspraak over van de gemeenteraad.
- Heeft het college de maatschappelijke gevolgen van een eventuele sluiting al op een rij, nog los van de financiële consequenties die ook onzeker zijn? En is dat op een manier in kaart te brengen om een brede afweging te maken? Nee, het college heeft dat nog niet op een rij gezet, en dat gaat ook niet lukken voor besluitvorming op 20 juni. In de periode erna zou dit mogelijk wel in kaart gebracht kunnen worden.
- GroenLinks vindt dat in een waterrijke gemeente als Culemborg, in elk geval iedere inwoner de kans moet krijgen om te leren zwemmen. Hoe kunnen we, ook In het slechtste scenario als er in Culemborg geen zwembad meer zou zijn, dit principe als gemeente overeind houden en is dit al onderzocht? Nee, dit is nog niet onderzocht.

GroenLinks heeft aan het SZC-bestuur gevraagd:
- Heeft u ook met voorliggend raadsvoorstel niet de ruimte om de komende maanden met een alternatief te komen om het zwembad (u zegt tegen dezelfde kosten voor de gemeente) open te houden en aan het college en deze raad voor te leggen nog voor onze begrotingsbehandeling in het najaar? Het korte antwoord van voorzitter Hannie Treffers: ja!
- U werkt aan een nieuw scenario, wanneer zal er een eventueel akkoord moeten komen van de gemeente Culemborg om met dat scenario aan de slag te kunnen? Want wilt u dat al per september 2019 of per bijv. 2020 in laten gaan? Wat SZC betreft komt er zo snel mogelijk duidelijkheid, omdat je ziet dat gebruikers en personeel - vanwege de onzekerheid - om zich heen kijken of vertrekken. Het streven van SZC is daarom om nog voor de zomer met een alternatief plan te komen.

Hoe verder?
Op donderdagavond 20 juni zal de raad een besluit nemen, in elk geval voor een overbruggingskrediet omdat het zwembad anders de dag erna al zou moeten sluiten. Dit laatste wil GroenLinks in ieder geval niet. Wij kijken uit naar het plan van SZC en nodigen hen uit om, ook buiten de bestaande kaders, te komen met een scenario of meerdere scenario's om een zwembadvoorziening in Culemborg te behouden. Maak daarbij vooral ook gebruik van de kennis & kunde in de stad.

Graag willen we samen met andere partijen kijken naar een amendement en/of motie om dit mogelijk te maken. Waarbij we wel duidelijk meegeven dat de financiele ruimte van de gemeente Culemborg structureel zeer beperkt is of vraagt om politieke keuzes.

Bekijk hier alle relevante stukken en berichten over het zwembad.