Culemborg is een sociale stad die een handvol alleenstaande kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen een veilig onderdak kan en wil bieden. Samen met andere politieke partijen komt GroenLinks-raadslid Conny de Laat daarom as. donderdag 12 maart in de gemeenteraad met een motie die daartoe oproept.

In de Griekse vluchtelingenkampen verblijven momenteel zo'n 2500 alleenstaande kinderen. Zonder ouders of naaste familie lijden deze kinderen ernstig onder de erbarmelijke omstandigheden in de kampen, zoals lekkende tenten, slechte hygiënische onstandigheden en uitbraken van besmettelijke ziekten. Met als gevolg apathische kinderen en veel suïcidepogingen onder minderjarigen.

GroenLinks wil richting kabinet een krachtig signaal afgeven dat zij dit urgente probleem (mede) moeten oplossen. Ook de gemeente zelf kan zo’n krachtig signaal afgeven door zich bereid te tonen om 3 à 5 van deze alleenstaande kinderen in Culemborg een gastvrije en veilige opvang te bieden.

Inmiddels hebben EU-landen als Frankrijk, Duitsland, Finland en Portugal toegezegd om een deel van deze 2500 alleenstaande kinderen op te nemen. Nederlandse gemeenten als Leiden, Houten, Zeist en veel grotere steden hebben ook al toegezegd een aantal van deze kwetsbare kinderen een veilige plek te willen bieden.

Als de motie as donderdag in de raad inderdaad wordt aangenomen, dan
- sluit de Culemborgse gemeenteraad zich aan bij het initiatief ‘Coalition of the Willing’ van Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children;
- verstuurt de raad een brief aan het kabinet om erop aan te dringen dat Nederland zo'n 500 alleenstaande kinderen uit de Griekse vluchtelingkampen opneemt: en
- zegt de gemeente Culemborg toe dat zij zich gaat inspannen om een aantal van deze kwetsbare kinderen in Culemborg een gastvrij en veilig onderdak te bieden.

Na donderdag hopen we jullie te kunnen melden dat deze motie is aangenomen!