De gemeenteraad gaat op 10 januari het verkeersbeleid bespreken voor de komende jaren. GroenLinks heeft partijen opgeroepen om een visie op het verkeersbeleid te geven. Om de visie van GroenLinks te voeden met signalen uit de samenleving, hoort de partij ook graag uw visie op het verkeersbeleid. Dat kan door het sturen van een e-mail aan groenlinks@wanadoo.nl
Ter voorbereiding op het verkeersdebat in de gemeenteraad op 10 januari, is door Grontmij een onderzoek uitgevoerd naar verkeersstromen. Het onderzoek ‘voorspelt’ de beweging en rijtijden van het autoverkeer in de avondspits van 2020 bij zeven varianten. Binnenstedelijke verplaatsingen zijn niet afzonderlijk te beschouwen en fietsbewegingen zijn helemaal niet geteld. GroenLinks vindt het onderzoek onvolledig en suggestief en daarmee niet behulpzaam bij het debat. GroenLinks heeft daarom alle politieke partijen opgeroepen om in de gemeenteraadsvergadering van 10 januari hun visie op het verkeer in heel Culemborg te geven. En zich niet blind te staren op de vele weinigzeggende cijfers in het onderzoek van Grontmij.
Het onderzoek voorspelt geen aantallen auto’s op koopavonden of zaterdagen, geen aantallen fietsers op zaterdagen of door de week, het berekent geen reistijden voor fietsers, het geeft geen inzicht in de kosten van eventuele herinrichting van wegen, maar het presenteert wel diverse aspecten van de onderzochte varianten op suggestieve wijze: een score van 99 is goed (=groen) en een score van 101 is fout (=rood).
Er is ook gekeken naar de verkeersveiligheid in het onderzoek. GroenLinks heeft gevraagd hoe de ‘score’ op veiligheid tot stand is gekomen. Het blijkt dat er alleen gekeken is naar het aantal ongevallen in de periode 2002-2005. Als op een bepaalde weg in die periode geen of zeer weinig ongevallen zijn geregistreerd, komt de weg er in het onderzoek als zeer veilig uit, zelfs als je er 10 keer zoveel verkeer over laat rijden in 2020. Dit soort uitkomsten is niet bruikbaar.