Het ging de goede kant op
Lange tijd leek het de goede kant op te gaan voor de fietsbrug. Tim: "De gemeenten Culemborg en Houten en de provincies Gelderland en Utrecht willen fietsen juist stimuleren. Het is gezond en goed voor het milieu. In 2016 is er een duidelijk opdracht gegeven om de snelle fietsverbinding te onderzoeken, zodat we weten hoe de fietsbrug aangelegd kan worden, welke voordelen dit met zich meebrengt en wat het mag kosten. Dat weten we nu. De fietsbrug inclusief aanleg van fietspaden komt op ruim 70 miljoen euro welke voor het grootste deel bij de provincies en het Rijk terecht komen. Gemeenten kunnen dit natuurlijk niet dragen, ook gelet op de bezuinigingen van de Rijksoverheid. Resultaat van de fietsbrug is wel dat bijna twee keer zoveel mensen op de fiets gaan zodra deze snelle fietsroute er is."
Plan ligt er
"Als GroenLinks-fractie vinden we het echt een gemiste kans om nu niet door te pakken", vervolgt Tim. "Er is jarenlang over gesproken, onderzocht en er ligt nu een concreet plan om de fietsbrug aan te leggen en langs de Otto van Reesweg een vrijliggend fietspad te realiseren. Dit zou zo goed zijn voor de fietser!"
Op zoek naar geld en prioriteit
GroenLinks Culemborg heeft het vastlopen nu ook bij de eigen provinciale afdeling in Gelderland onder de aandacht gebracht. "We moeten op zoek naar geld én prioriteit. De fietsbrug is een ontbrekende schakel in het geheel. Samen met GroenLinks Gelderland en hopelijk zoveel mogelijk andere partijen hopen we de fietsbrug alsnog te realiseren. Eén ding is zeker: de fietsbrug komt er uiteindelijk wel."
Bekijk hier de informatienotitie, het ontwerp en de variantenstudie van de fietsbrug.