Wat houdt de verlenging in?
Het Rijk doet opnieuw een dringend beroep op gemeenten om langer en meer crisisnoodopvangplekken beschikbaar te stellen. Culemborg valt onder de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en samen met de andere gemeenten uit deze regio geven we gehoor aan deze oproep. Dit betekent dat ook na 1 oktober er vluchtelingen in de crisisnoodopvang aan de Bellweg verblijven.

Vrijwilligers via ElkWelzijn zetten zich dagelijks in om de mensen te begeleiden. Er zijn tolken aanwezig en het COA zorgt voor de medische en psychische begeleiding van de vluchtelingen. Omdat de vluchtelingen langer verblijven dan verwacht, worden de dagactiviteiten uitgebreid.

De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om onderwijs aan de kinderen te bieden. Dat vinden we als GroenLinks ook heel belangrijk. Indien nodig helpt de gemeente bij het beschikbaar stellen van extra plekken. Met aanpassingen kunnen wij meer dan de bestaande 160 plekken bieden. Deze plekken worden zo nodig in fases uitgebreid tot een maximum van 200.

GroenLinks-fractievoorzitter Tim de Kroon: "Het is nodig dat we met z’n allen vluchtelingen een veilige en goede opvang bieden. Mooi dat Culemborg hierin een belangrijke verantwoordelijkheid neemt. Laat deze asielcrisis nu wel een belangrijke les zijn dat we dit als land structureel veel beter moeten doen. Ook echt."

Lees hier meer.