GroenLinks Culemborg kijkt terug op een succesvolle begrotingsbehandeling in de gemeenteraad van 2 november. De komende jaren is er een positief financieel resultaat, en met brede steun voor (ook) onze voorstellen wordt gedaan wat nodig is. Door budget te reserveren voor onderhoud aan theater De Fransche School en het verbeteren van mobiliteit rondom spoorse doorsnijdingen. Het minimabeleid wordt aangevuld.

Samen voor een sociale en duurzame stad

Op initiatief van GroenLinks-raadslid Tim de Kroon is startbudget van 300.000 euro gereserveerd voor achterstallig onderhoud van het gemeentelijke pand De Fransche School. Alle partijen steunden dit voorstel! Een mooie stap, waarmee er een veel betere basis ligt voor de toekomst van het theater in de binnenstad.

In Culemborg zijn er kansen ter hoogte van het spoor om de verbinding tussen oost en west te verbeteren. Ten gunste van veilige bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers en om duurzame mobiliteit te stimuleren, zoals door het (serieus) verkennen van een fietsbrug over de Lek. Hiervoor is een integrale aanpak nodig wat vraagt om extra personele capaciteit voor in elk geval de komende twee jaar. Maar ook om geld te reserveren voor forse investeringen die hiermee gemoeid zijn en op zoek te gaan naar andere financieringsbronnen en samenwerkingspartners. Dankzij een aangenomen amendement van GroenLinks-raadslid Rudi Oortwijn, mede ingediend door VVD en D66, is nu twee miljoen euro beschikbaar.

Als derde heeft GroenLinks met PvdA en SP aanvullingen gedaan op het Culemborgse minimabeleid. Voor mensen met hoge zorgkosten en ouders met kinderen die structureel tekort komen, gaat het College aan de slag om een regeling uit te werken op maat. Als raad worden we daarover begin 2018 geïnformeerd en deze zal ook vanaf dat jaar ingaan.

Andere politieke partijen hebben ook voorstellen gedaan, waarvan GroenLinks de volgende heeft gesteund:

- versnellen duurzaamheidsagenda
- belang lokale dienstverlening en samenwerking sociaal domein
- voorbereiden op- en experimenten in verband met- de Omgevingswet
- aandacht governance en inzicht kwaliteit welzijnswerk
- in kaart brengen mogelijkheden terugdringen fijnstof
- starten uitvoering initiatiefvoorstel werkgelegenheid en buurtveiligheid

Wilt u deze begrotingsbehandeling terugkijken of de amendementen en moties (een aantal zijn tijdens de raadsvergadering gewijzigd en worden nog aangepast) nalezen? Dat kan hier

Algemene Beschouwingen
Voor de besluitvorming op 2 november, hield de gemeenteraad ook Algemene Beschouwingen op maandag 30 oktober. Die van GroenLinks fractievoorzitter Rudi Oortwijn kunt u, net als van andere partijen, hier vinden op de website van de gemeente Culemborg.