In de aangenomen stadsvisie ziet GroenLinks kansen om Culemborg nog sterker te positioneren als duurzame & sociale stad in Rivierenland én Utrecht: een proeftuin van vernieuwende ideeen, met veel ruimte voor experimenten, lokale (burger)initiatieven & ondernemerschap. Uit de evaluatie van 'CV Parijsch' komen duidelijke aanbevelingen, o.a. het vergroten van de transparantie & betrokkenheid van de raad bij de wijk Parijsch-Zuid. GroenLinks is positief over het nieuwe rioleringsplan met aandacht voor klimaatadaptatie. Over de rol van de raad in het gemeentelijk personeelsbeleid gaat een verkennend gesprek plaatsvinden. De gemeenteraad wil beter grip en zicht op verschillende regionale samenwerkingsverbanden.

Regionale samenwerking
GroenLinks en andere fracties hebben de burgemeester gevraagd of de behoefte naar meer grip en zicht binnen regionale samenwerkingsverbanden (o.a. GGD, Avri, Veilig Thuis, RAR) ook in andere regiogemeenten leeft & of het rapport van de Rekenkamercommissie met hen gedeeld wordt. Volgens raadslid Bas de Jong wordt er door deze korte bespreking in de commissie geen recht gedaan aan een diepgaandere discussie die nodig is. De burgemeester heeft hierop toegezegd nog voor de zomer met afwegingscriteria voor het al dan niet oprichten en voortzetten van Gemeenschappelijke Regelingen te komen in een Nota Verbonden Partijen waar dan alle ruimte is om hierover van gedachte te wisselen & keuzes te maken.

Evaluatie CV Parijsch
GroenLinks is enthousiast over deze evaluatie die inzicht biedt in de geschiedenis van de CV Parijsch: een samenwerking van gemeente Culemborg met Mourik Groot-Ammers BV in 1995. Het bevat duidelijke aanbevelingen, en omdat GroenLinks meer betaalbare woningen met meer groen in de wijk Parijsch-Zuid is de werkwijze van de CV Parijsch en de ruimte die hierin wordt geboden essentieel. Fijn dat raad en college dit samen oppakken. Op maandag 8 april gaan we het hebben over kwaliteitsverbetering.

Commissielid Karin Wijkmans hield haar maidenspeech! Ze vroeg hoe snel de aanbevelingen doorgevoerd worden & wanneer kunnen leiden tot het voor ons gewenste resultaat: bouwen naar de urgentste behoeften in Culemborg van vandaag én morgen, met meer groene, duurzame, kwaliteit. Het gaat er tenslotte om dat inwoners hier wat van merken en dit geen papieren tijger is. Wethouder Monica Wichgers gaf aan dat de effecten van de evaluatie al positief merkbaar zijn. Maar ook dat er zeker nog stappen te zetten zijn. Wordt vervolgd!

Stadsvisie
Raadslid Conny de Laat: "We zijn als team GroenLinks enthousiast over de stadsvisie 'Culemborg Stroomt' die een helder, richtinggevend kompas voor de toekomst combineert met te maken keuzes over hoe we ons willen verhouden tot de regio. Goed dat we als raad al in het beginstadium hebben gekozen voor een combi van beide trajecten."

De stadsvisie spreekt over het toekomstperspectief ‘Sprong over de Lek’ wat volgens ons goed aansluit bij de scenariokeuzes 3 en 4 uit Krachtig Culemborg:
> Culemborg als sterke zelfstandige stad in de regio: initiatiefrijk, eigengereid & betrokken;
> die op thema's meer samenwerking gaat zoeken met de regio Utrecht (scenario 4) en
> die tegelijkertijd blijft samenwerken met andere gemeenten binnen Rivierenland (scenario 3).

Kortom, Culemborg als kleine grote stad, zelfstandig en sterk verbonden in de regio. Er is dus geen sprake van een keuze óf voor Rivierenland óf voor Utrecht. Wij vinden het heel belangrijk om dit ook helder en duidelijk naar de stad te communiceren.

The proof of the pudding is in the eating. Het succes van een stadsvisie valt of staat met de toepassing.
> De stadsvisie moet in haar uitwerking nog een breed gedeeld verhaal worden waarin de meeste Culemborgers zich kunnen herkennen.
> Het is bovendien een richtinggevend document dat samen met betrokkenen nog wordt vertaald in concreet beleid.

We zijn blij dat het college expliciet het belang van beiden (gedeeld verhaal + concrete vertaling in beleid) heeft onderstreept. Als raad worden wij bij deze vertaling in concreet beleid graag actief betrokken, zoals dat ook bij de totstandkoming van de stadsvisie het geval is geweest.

Gemeentelijk personeelsbeleid
GroenLinks is benieuwd naar de relatie tussen de kaderstellende rol van raadsleden & het personeel en organisatie (P&O)-beleid van de gemeente Culemborg. Raadslid Conny de Laat: "Welke mogelijkheden zijn er om een andere werkwijze binnen de werkorganisatie te stimuleren? Het democratisch akkoord binnen het raadsprogramma vraagt om een andere mindset van gemeente-ambtenaren met meer aandacht voor democratische & communicatieve competenties. Het voeren van goede gesprekken is een belangrijke nieuwe competentie voor het ambacht ambtenaar." Burgemeester Gerdo van Grootheest proefde goed dat de raad hier graag uitgebreider over in gesprek wil met het college. Dat gaan we dus doen!

Rioleringsplan
Raadslid Bas de Jong: GroenLinks vindt dit een mooi gemeentelijk riolerings- en waterplan. We zijn heel blij met de aandacht voor klimaatadaptatie en zien de uitwerking in concrete maatregelen met vertrouwen tegemoet. Positief is de ontvangst van het oordeel van het waterschap & we zijn blij met de aanvulling van de Milieu Advies Raad om bij de invulling van de klimaatadaptatiemaatregelen ook nadrukkelijk te kijken hoe inwoners hier bij zijn te betrekken om het verhard oppervlak te verkleinen en minder risico te lopen op overstort.

GroenLinks ziet een mooie relatie met het extra geld voor klimaatadaptatie maatregelen zoals we dat eerder met een amendement bij de begroting 2019 hebben geregeld. Wethouder Joost Reus zegt toe om lokale groenondernemers hierin een rol te laten spelen, zoals ook in andere gemeenten gebeurd.