GroenLinks is blij met aanpak gemeente Culemborg op juist voorkomen van armoede én schulden in nauwe samenwerking met bewoners, organisaties & bedrijven. De fiets krijgt prioriteit in het nieuwe mobiliteitsplan: super! En toezegging dat wandelroutes worden meegenomen in vervolgstappen. De raad heeft ingestemd met aanbrengen van breedband voor bewoners in het buitengebied gezamenlijk met zes andere gemeenten. GroenLinks steunt vanwege belang van haalbare & betaalbare aansluiting, na jarenlang proces.

Armoede bestrijden
"Rondkomen betekent rust, stabiliteit en ruimte voor opgroeien, leren, meedoen & ontmoeten. En rondkomen biedt iemand de mogelijkheid om voor zichzelf te zorgen en een ander." Precies waar het voor GroenLinks om gaat.

Complimenten voor de manier waarop college & werkorganisatie het beleidsplan rondkomen samen met inwoners & organisaties tot stand hebben gebracht. Straks kunnen we zien wat de maatschappellijke effecten zijn: worden bewoners goed en tijdig geholpen, kunnen ze meedoen & nemen schulden af. 

Ook wordt het mogelijk informatie te delen tussen betrokken partijen over betalingsachterstanden; een noodzakelijke en belangrijke stap om vroeg te signaleren én problematische schulden te voorkomen. Precies wat we willen!.

Naast hele positieve woorden, heeft GroenLinks vier vragen gesteld: 

1. Hoe staat het met de acties uit het raadsprogramma:
A) In gesprek te gaan met schoolbesturen over de vrijwillige ouderbijdrage?

Er zijn al een aantal gesprekken met scholen gevoerd en wethouder Collin Stolwijk wil dit najaar de raad informeren over de uitkomsten. Doel is zicht krijgen op omvang van de problematiek en gevolgen van het niet kunnen betalen van de ouderbijdrage. Vervolgens wordt verkend welke mogelijkheden er zijn om dit af te schaffen.
B) Wanneer komt het college met voorstellen zodat we voorkomen dat (malafide) bewindvoerders mensen verder de problemen in helpen?
Volgens de wethouder zijn er nu geen signalen, maar wordt dit wel goed bekeken. Dit najaar of begin 2020 wordt de raad geïnformeerd.

2. Eerder dit jaar heeft de gemeente Culemborg zich aangesloten bij de Alliantie Kinderarmoede na schriftelijke vragen van GroenLinks. Hoe krijgt dit nu vorm? Hier krijgen we schriftelijk antwoord op.

3. De Adviesraad Sociaal Domein geeft aan dat de ‘vindbaarheid’ van inkomensondersteunende maatregelen van belang zijn. Dat vindt GroenLinks ook en vragen de wethouder of dit al goed genoeg geregeld is of dat verbeteringen mogelijk zijn? 
Die zijn er ongetwijfeld, de wethouder gaat in gesprek met de Adviesraad Sociaal Domein en andere betrokken partners.  

4. Hoe blijven we als raad betrokken bij de uitwerking van dit beleidsplan rondkomen? 
De stadsgesprekken blijven doorgaan, jaarlijks krijgt de raad relevante informatie in de begroting én er wordt opnieuw clientervaringsonderzoek uitgevoerd waarbij nadrukkelijk wordt ingezet op gesprekken met bewoners met een laag inkomen en schulden, en tips & adviezen van ervaringsdeskundigen.

Prioriteit voor fietsers in Culemborg
GroenLinks kijkt uit naar Culemborg als aantrekkelijke fietsstad door dit prioriteit te geven in het nieuwe mobiliteitsplan (wordt begin 2020 in de raad vastgesteld). In onze grootse stad kun je met relatief kleine afstanden prima de fiets nemen, of zoals sommigen elke werkdag fietsend naar Utrecht: hier valt echt nog veel te winnen.

Na het raadsvoorstel komen concrete verkeersmaatregelen in beeld. GroenLinks heeft de volgende acht vragen gesteld aan wethouder Joost Reus:
1. Is in beeld gebracht waar mensen naar toe gaan en hoevaak (herkomst-bestemmingsrelaties)?
Hier is naar gekeken, ook naar knelpunten & wat zijn risico's zodat alles veilig en prettig te bereiken is.

2. Krijgt heel Culemborg evenveel aandacht? Bijv. de gelijkvloerse spoorwegovergang aan de Zeedijk: wordt hier naar gekeken of valt dit er buiten?
Ja, er is echt gekeken naar alle wegen en routes in de gemeente Culemborg én er is ook contact met omliggende gemeenten. Nog niet specifiek naar deze spoorwegovergang gekeken, is goed om mee te nemen.

3. Er spelen ook initiatieven uit de stad & landelijke ontwikkelingen een rol, denk aan de pick-up points, (elektrische) deelauto’s & deelfietsen, maar ook fietsparkeren. Wordt dit meegenomen?
Eerst kijken naar hoe de verschillende routes in te richten én dan kijken naar voorzieningen zoals fietsparkeren. En ja, er is een presentatie geweest van welke ontwikkelingen op ons afkomen, o.a. elektrisch rijden. Maar het rijden tussen oost en west zal blijven. 

4. In het voorstel staat dat scheiding van modaliteiten (auto, fiets, voetganger, etc) wordt nagestreefd: wat als daar geen ruimte voor is? En hoe gaan we prioriteiten stellen: komt er een afweegkader om keuzes te maken? 
Dat is inderdaad lastig, daarom de vraag ook of de raad zich kan vinden in de kaarten die voorliggen met op een aantal locaties nog ontbrekende schakels voor fietsers. Wethouder Joost Reus zou graag Culemborg als 2e fietsstad van Nederland ontwikkelen, na Houten: het is lastig om die in te halen. GroenLinks sluit zich aan bij deze ambitie.

5. We sluiten ons aan bij vragen die zijn gesteld over het belang van aandacht voor fijne routes voor voetgangers en bijv mensen met scootmobiel, rollator of kinderwagen. Hoe wordt dit meegenomen?
Er zat eerst een kaart met een voetgangersnetwerk in. Er zijn recreatieve routes en bijv. een wandelroute station-binnenstad zou ook meegenomen kunnen worden. Alleen om het hele netwerk mee te nemen wordt een heel gedetailleerd lijnenspel. De wethouder vindt het wel een goed idee van GroenLinks om er een aantal uit te lichten die extra aandacht verdienen en komt met een extra kaart.

6. Wordt ook het belang meegenomen van heldere communicatie voor bewoners zodat ze weten hoe ze zich in de stad kunnen bewegen?
Klopt, dit wordt meegenomen in de verdere uitwerking. 

7. Er wordt uitgegaan van twee nieuwe doorsnijdingen onder het spoor; bij het station én het Melkbruggetje. Zijn ze beide nodig of is dit een optie?
Wethouder Joost Reus geeft aan dat als we weten wat de kosten zijn van extra tunnels, dan zullen we ook zien dat het financieel lastig zal zijn om alles te realiseren. Hetzelfde geldt voor de fietsbrug over de Lek. In de volgende fase gaan we daarin keuzes maken. Wat nu voorligt is een wensbeeld, de prioriteiten komen in het vervolg. 

Breedband in het buitengebied
GroenLinks-raadslid Bas de Jong deed mee aan het debat over het oprichten van een gemeenschappelijke regeling (GR) voor breedband in het buitengebied van onze stad én buurgemeenten:
"Veel discussies en gesprekken hebben er de afgelopen jaren plaats gevonden. Ondertussen kijken we allemaal een beetje verglaasd én dat is jammer. Want waar gaat het in essentie om: het aansluiten van het buitengebied van Rivierenland en Culemborg. Toekomstvast en betaalbaar voor bewoners. Dat principe staat voor ons overeind. Met de toenemende afhankelijkheid van digitalisering en hoogwaardig verbonden zijn met de digitale wereld blijft het buitengebied achter. Verstoten van Glas. Terwijl  we weten dat de landbouw steeds afhankelijker wordt van big data en wetende dat er bijvoorbeeld steeds meer zorg op afstand gegeven wordt."

"Met voorliggend raadsvoorstel concludeert GroenLinks dat het college heeft gedaan wat we hebben gevraagd. Gevolg is wel dat we een relatief hoog aandeel nemen in de garantstelling van deze GR ten opzichte van het aantal huishoudens dat zich nu heeft gemeld. GroenLinks vond dit een lastig punt en hierover hebben we vragen gesteld. GroenLinks concludeert uiteindelijk dat dit voorstel nu de beste garanties biedt en minste risico’s betekent om het buitengebied te kunnen verglazen."

"De lering die we hieruit halen is dat we graag met elkaar bij toekomstige samenwerkingsverbanden goed verkennen met welke verwachting we in een GR willen stappen en wat we in verhouding tot de baten bereidt zijn te dragen aan risico of zeggenschap."

Het voorstel is aangenomen door CvN, VVD, CDA, D66 (deels) en GroenLinks. Nu hebben alle 7 deelnemende gemeenten ingestemd en wordt verder gewerkt naar realisatie van breedband in het buitengebied.

Gemeenschappelijke regelingen
Tot slot. In de raadscommissie is gesproken over verbetering van sturing door de gemeenteraad in regionale samenwerkingsverbanden, zogeheten 'gemeenschappelijke regelingen'. Denk aan Werkzaak, GGD of Avri. Basis hiervoor is een heel mooie Nota Verbonden Partijen, ook al is het niet de makkelijkste materie! 

GroenLinks wil graag aan de slag met de uitgangspunten in de notitie, waarbij we nog wel gevraagd of een raadsrapporteur ook een commissielid mag zijn (onze voorkeur) én wanneer we een 1e jaarlijks gesprek tussen raad & college hebben om onze regionale stategie te bespreken.