In het nieuwe gemeentelijke rioleringsplan krijgt klimaatadaptatie extra aandacht. Het college stelt voor om de bijdrageregeling internationale duurzame ontwikkeling met enkele aanpassingen te verlengen. De politie heeft een nieuw meerjarenbeleidsplan, waarbij GroenLinks vraagt naar de inzet voor extra wijkagenten, om autobranden te beëindigen en de verkeersveiligheid te verbeteren. En culemborg heeft een nieuwe stadsvisie: door deze samen met inwoners en andere betrokkenen te vertalen in concrete acties, wil GroenLinks werken aan een breed gedeelde visie voor onze mooie stad.

Rioleringsplan
"Het klimaat verandert. We krijgen steeds vaker te maken met perioden van extreme droogte of juist hevige regenval. We moeten zorgen voor een klimaatbestendig en waterrobuust Culemborg." Dat is de openingstekst van het nieuwe verbede gemeentelijke riolerings- en waterplan, en is een zorg die GroenLinks deelt en waar we ons op moeten voorbereiden. GL-raadslid Bas de Jong heeft gevraagd wat deze belangrijke toevoeging nu financieel voor inwoners betekent & of er geen andere manier is om investeringen mogelijk te maken dan een extra rioolheffingsbijdrage van twee euro?
Wethouder Joost Reus vertelt dat dit bedrag echt nodig is om op de opgave van klimaatadaptatie aan te kunnen, om droge voeten te houden. De gemeente werk daarbij nauw samen met Waterschap Rivierenland. Met de nieuwe Omgevingsvisie in het vooruitzicht, zal het gemeentelijke rioleringsplan hier straks onderdeel van uitmaken.

Internationale duurzame ontwikkeling
Steeds meer van de opgaven die we ook in Culemborg tegenkomen van armoede & klimaat, spelen nog veel schrijnender in de rest van de wereld. GroenLinks vindt dat we oog moeten houden voor die situaties en die mensen. GL-raadslid Mischa Peters heeft gevraagd of de projecten die een beroep doen op het Culemborgse budget voor internationale duurzame ontwikkeling (IDO) ook bijdragen en getoetst worden aan de Sustainable Development Goals (SDG's)? En zouden we nog meer kunnen doen met deze SDG's als gemeente? Wethouder Joost Reus benoemt ook dat we steeds meer met elkaar in verbinding staan, en dat het goed is om bewustwording te stimuleren: wat we hier kopen & doen heeft zijn effect elders. De SDG's zijn onderdeel van toekenning voor het beschikbare budget en de gemeente gaat organisaties vragen om beter te communiceren over hun projecten. Mischa Peters overweegt een aanvullend amendement. Bekijk de nieuwe beleidsagenda IDO.

Meerjarenbeleidsplan politie
Veiligheid is een belangrijk onderwerp voor Culemborg en Culemborgers. Met de autobranden op ons netvlies, maar ook de verkeersveiligheid wordt door inwoners als eerste aangegeven in de jaarlijkse buurtmonitor. GroenLinks vraagt daarom of dit regionale meerjarenbeleidsplan politie nou goed aan op onze Culemborgse veiligheidsaanpak. Volgens de burgemeester is dat zeker zo. De hoofdthema's van de politie Oost-Nederland (2019-2022) zijn: kwestbare personen, ondermijning, cybercrime & informatiegestuurd werken. Hieraan geven we zelf nadere invulling geven & wordt verkeersveiligheid op lokaal niveau geregeld.

Stadsvisie & Krachtig Culemborg
GroenLinks heeft gevraagd of naast de thema's bereikbaarheid, wonen & economie op het thema zorg gekeken kan worden naar samenwerking met de regio Utrecht aangezien zij heel innovatief bezig zijn. Burgemeester Gerdo van Grootheest snapt de vraag, maar het college wil zich nu nog niet richten op een andere zorgregio, wel kennis uitwisselen. Daar waar het college kansen ziet in lopende gesprekken, zal zij deze ook zeker voorleggen aan de raad.

GL-raadslid Conny de Laat geeft aan dat het belangrijk is dat de stadsvisie 'Culemborg Stroomt' een gedeeld verhaal moeten worden. Tegelijkertijd, en wat we eerder benoemd hebben, zien we een duidelijke tweedeling in Culemborg, met hart voor Rivierenland & gericht op Utrecht: "Komt er een extra inspanning om iedereen te betrekken in de stadsvisie en dit gedeelde kompas?" De burgemeester geeft heel helder aan dat het geen keuze is. We blijven in Riverenland, en kijken wat voor inwoners in onze stad kunnen betekenen.

Tot nu toe is de raad heel goed meegenomen in het proces rondom de vaststelling van de stadsvisie en krachtig Culemborg, GroenLinks ziet graag dat dit wordt voortgezet tussen nu en eind 2019.