GroenLinks Culemborg wil een schone omgeving en dus ook een schone Redichemse Waard.

Net als álle andere partijen in de gemeenteraad, heeft ook GroenLinks steun gegeven aan het verkennen van een gezamenlijk ontwikkelplan voor de Redichemse Waard. GroenLinks volgt het verloop en is benieuwd naar de resultaten van deze gesprekken. Ook heeft GroenLinks begin dit jaar nog verduidelijkende schriftelijke vragen gesteld.

Nu de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur staan, is aan politieke partijen gevraagd om (vooruitlopend op de resultaten) stelling te nemen over de Redichemse Waard. De uitkomsten van het huidige overleg tussen het Collectief Redichemse Waard, blooteigenaar Sanderse, initiatiefnemer Van Waning en de gemeente Culemborg, zullen wij beoordelen op de volgende uitgangspunten:

• GroenLinks staat voor behoud van de erfpacht met investeringen in natuur en landschap, cultuurhistorie, een toegankelijk wandelgebied en voortzetten van recreatie. Wij willen geen vervuilende slibstort.

• GroenLinks vindt dat de gemeente een eigen verantwoordelijkheid heeft bij beheer en handhaving. Culemborgers worden actief uitgenodigd om mee te doen met verantwoord en goed beheer van de Redichemse Waard en de omliggende uiterwaarden.

• GroenLinks wil de krachten bundelen en expertise van inwoners benutten.

Samen kunnen we dit bereiken.