Samen met zeven fracties in de gemeenteraad heeft GroenLinks Culemborg een motie kinderpardon ingediend: een dringend pleidooi aan staatssecretaris Mark Harbers om de procedure voor het kinderpardon te versoepelen. Donderdagavond 12 juli staat deze op de raadsagenda.
Conny de Laat (raadslid GroenLinks): "Volgens art. 3 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind moet altijd het belang van het kind voorop staan bij maatregelen die het kind aangaan. Dat is hier duidelijk niet gebeurd met dramatische gevolgen voor dit Culemborgse gezin vandien. We vragen het kabinet dan ook met klem de rechten van kinderen als Maksim, Denis & Arina te respecteren."

Nu Maksim, Denis, Arina & hun ouders zijn uitgezet, zetten diverse Culemborgers zich in om deze uitzetting bij de landelijke politiek te agenderen. Ook ontstaan hartverwarmende initiatieven om te proberen het uitgezette gezin Andropov in de Oekraïne te ondersteunen.

De lokale politiek probeert haar steentje bij te dragen: zo zijn sommige fracties (zoals CU, PvdA, CDA & GroenLinks) met hun Tweede Kamerleden in gesprek over een soepelere toepassing van het kinderpardon. En donderdagavond wordt in de Culemborgse raad dus ook onderstaande motie ingediend. Een helder signaal: handen af van deze Culemborgse kinderen!

Wil jij ook iets doen? Onderteken dan bijv. de petitie 'Ze zijn al thuis' van De Goede Zaak.